2 Ocak 2011 Pazar

Oldboy (2003)




1)“Konuşulmayan hakkında susmalı”.

1a) Bu film hakkında ulu orta maval okuyanların dilini kesmeli.
1b) Bu film izlendikten sonra, ya bir bardak soğuk suya, ya da hakikatin membaı olan çaya başvurmalı.

2) Bilgisayar gerçekliği: Funny Games, Scott Pilgrim, Matrix, Inception

2a) Doxa’nın doxa’sı. Platon’a dönüş: "Gülersen bütün dünya seninle birlikte güler, ağlarsan tek başına ağlarsın".
2b) Sıradan bir Amerikan filmini düşünelim. Kahraman tecrit edilir, çekirdek aile
dağıtılır ve kahramanımız, oyunu kuranların bıraktığı ipuçlarını kullanarak intikamını alır. Oldboy ise, dedektif romanlarından Jack Bauer kaptan amerikalığına kadar var olan döngüyü tersine çeviriver. Müntekim kahraman daha sonra düzenle barışarak toplumdaki yerini alıyordu, Oldboy’da ise kahramanın kahraman olmasını sağlayan şey tutsaklık olduğundan (yaşama kuvveti buradan gelir) , topluma geri dönüş ancak hayvanlık üzerindendir -Aşağılık bir hayvan bile olsa yaşama hakkının olduğunu düşünür- (bkz . 4). Kahraman köpekleşmiştir, insan olduğu doxa’sına yeniden kavuşur, sonra tekrar hayvanlaşır. Doxa kendi üzerine kapanır (sinemada post-modern ya da kadim hakikat). Amerikan filminde hakikatin tecellisi kahraman eliyledir; ama unutulan şey kahramanın zaten birilerinin elinde olduğudur. Oldboy sıradan denilebilecek, fakat kimseyi ilgilendirmediği için unutulmuş bu gerçeği hatırlatır.

3) “Ağzı olan konuşuyor”: Sır tutma, dilini tutabilme.

3a) Adı unutulmuş bir film: Bir söylenti dönüp dolaşır söylentiyi yayanın yakasını yapışır. İnsanın hayvandan farkı: Dil yetisi, ensest yasağı. Gerçek tam olarak dile getirilemez (Lacan), aynanın sırrı. İnsanın hayvandan farkı yoktur. Hayvanlık kapatılmış olma (dilsizlik) nedeniyle değil, dil yetisindendir.
3b) Sır tutma ve Asya sineması : Bkz. In the Mood for Love, Poetry, Madeo.

4) Asya Sineması: Ensest yasağı, freudyen teorinin reddi: Madeo, 3-Iron.

4a)Oedipus’un gözlerini kör etmesine gerek yoktur. İnsan zaten doxa’nın ötesine gidemez, zaten ensest tabusu yıkılmaya müheyyadır.

5 -ve belki de en önemlisi- Asya sineması ve Yakalanan Zaman. Nedense, Asya sinemasının başarılı örnekleri zamanın bir şekilde geri dönmesi, çağrılması üzerine kuruludur. Unutulan, geçmiş benliğin geri dönüşü (gayri ihtiyari hafıza). Wong Kar Wai filmleri, Uncle Boonmee, Madeo veya tüm bunların tersi olarak (unutmama çabası) Rhapsody in August filmi.

6) Kendi üst yorumunu haiz filmler: Bkz: 3-Iron yazısı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder